Gilera runner restoratie

Hallo ik ben jasper 18 jaar, en ik neem jullie mee in de restoratie van deze gilera runner motor scooter. Ik heb twee weken geleden een motor scooter gehaald, en nu ben ik de trotse 4e eigenaar van deze gilera runner. Deze scooter was erg populair in de jaren 1997-2007. Door haar sportieve look en snelle kracht zijn de overgebleven paar hiervan erg populair en zelfzaam momenteel. Bij het halen zag ik dat deze scooter niet de liefde kreeg die ze verdiende met een kapotte caberateur en versleten onderdelen wist ik dat dit tijd liefde en geld ging kosten. Haar uiterlijk was ver ouderd en versleten ook zat er veel schade op, maar ieder krasje en deukje had zijn verhaal daarom koos ik inplaats van vervangen voor herstellen zo zat er in de voorkant een gaatje van de beugels die er op zaten in italie en een kras van een val in dusseldorf, maar met een beetje liefde en wd-40 wist ik dat ik haar kon terug brengen naar haar stralende uiterlijk!!

Stap 1: Bedrading

Hier had ik alle plastic kappen verwiderd om bij de electronica en leidingen te komen, waarbij ik erachter kwam dat er een paar kabel breuken waren die zorgde voor kortsluiting. Met een paar nieuwe kabels en een bieuwe spanings regelaar hadden we weer stroom! Ondertussen wist ik met een staal borstel en wat wd-40 ook een paar roest vlekken te verwijderen en voorkomen op het frame.

Stap 2: Bezine leidingen

Na dat ik de kabelboom had gefixt kon ik niet wachten hem te starten alleen kreeg ze geen benzine, dus dan snel maar nieuwe slangen en leidingen bestellen!
Na het monteren door werken naar een blok reviesie!

Stap 3: Motorblok en vastloper

Plus 2 more

Na het demonteren van het blok merkte ik al snel dat deze was vastgelopen of kapot geslagen. Met gedachten van het ergste viel het mee, een kapot geklapte lager! Daar bleef hij dus op hangen ook was de krukas ietsjes krim dus na heel wat schroeven en vijlen was het blok schoon en klaar voor een nieuwe krukas en nieuwe soepele lagers!

Stap 4: Krukas en lagers persen

Toen ik alles binnen kreeg kon ik niet wachten om verder te gaan met opkappen! Toen de lager koud genoeg in de vriezer was en de blok opening warm genoeg ben ik gaan proberen te persen. dat ging me uiteindelijk veel te stroef af fus toch maar weer koelen en verwarmen. En met een beetje wd-40 op de lager glee deze er zo in persen was niet meer nodig het zelfde gelde voor de krukas en draaide deze als nooit tevoren!

Stap 5: Opbouwen

Na het opbouwen van het blok was het tijd om hen eronder te hangen en te hopen op het beste. Maar tot nu toe bleek alles positief, Dus de hoop zit hoog!

Stap 6: De eerst start

De eerste start was erg nonchalant mar beloofde een hele hoop goeds. Nu was het tijd voor de puntjes op de i, zoals de electrische start kappen en dan een teat ritje en natuurlijk en heeeleboel fotos!

Stap 7: Laatste stapjes

Na wat afstellen en schroeven zijn we er bijna. Het einde is in zicht nog maar een paar dingen te doen. Kappen behandelen en vernieuwen, nieuwe laag clear coat en het spannendste een ritje rijden

Stap 8: Het einde en het eerst ritje

Na het olie mengen en benzine vullen was het volgende dag tijd voor een paar fotos en het schoonmaken van de kappen, een paar krasjes vullen glanst ze weer in haar glorie!

Stap 9: Fotos en eerste ritje!!

In de ochtend nog een mooie foto achter de bomen gaard, en in de middag tijd voor mijn eerst ritje op de runner, ook vond mijn vriend het een goed idee om even een stukje te rijden. Maar mijn ritje was super tof en wat reed hij geweldig, op het gebied van stijl comfort en snelheid hadden de italianen hier een 10 gescoord. Ook mag ik zelf een klopje op mijn schouder voor het terug brengen van dit bijna 30 jaar oude kunstwerk!

Stap 10: Einde van mijn project

Van het ophalen met een busje, naar er daadwerkelijk op rijden. Dit was voor mij een droom die uitkwam eindelijk mijn droom scooter, en ik heb haar zelf gebouwd, maar toch heb ik niet alleen mezelf te danken. Er zijn zeker een aantal busjes wd-40 doorheen gegaan. Al was het voor smeren van lager of het soepeler plaatsen van een krukas en zelfs voor het soepel schuren van het blok en verwijderen van roest ik kon het ooveral voor gebruiken. Ik kon het niet zonder! Rn nu kan ik genieten van de zomer op deze mooie gilera runner. Dankjullie wel voor jullie product en het feit dat ik mijn verhaal mocht delen en jullie mocht meenemen in deze rit!! Sorry voor eventuele spel fouten en heel erg bedank!!

delen

Neem contact met ons op

WD-40 Company Limited
Noorderpoort 93E
5916 PJ VENLO

© 2025 WD-40 Company. Alle rechten voorbehouden

Aanmelden

---------- Of ----------

Wachtwoord vergeten?

Account nodig? Meld je gratis aan.

Wachtwoord vergeten?

Geen probleem. Voer hieronder je e-mailadres in en we sturen je een link om je wachtwoord te resetten.

Annuleren

Account aanmaken

Annuleren