Penta u21 opknappen
Voor onze feestweek in Aalsmeer. Houden wij op zaterdag middag een race op het water en dus met boten. Deze boten mogen hierbij alleen een type buitenboordmotor gebruiken namelijk de Penta u21. Dit zijn namelijk zeer oude motoren en hebben veel betekend in de geschiedenis van aalsmeer. Omdat deze ondertussen zeer schaars worden heb ik ongeveer een half jaar geleden aan de andere kant van het land zo een motor op de kop weten te tikken. Het opknappen hiervan was een hoop werk. Omdat deze motor hiervoor 40 heeft stil gestaan is hierbij een hoop kruipolie en wd40 aan te pas gekomen om wat vastzittende boutjes en moertjes los te krijgen.(Je wilt natuurlijk niet dat ze breken) Tijdens het demonteren van alle o derdelen maakte ik goed foto's en merkte ik wat waar hoort te zitten. Nadat ik alles had gedemonteerd begon ik met alles zeer grondig te poetsen. Zo zit er binnen in het blok een dikke laag prut wat de mengsmering van dik 70 jaar geleden achter liet. Toen alles niet meer vet en olie was ben ik begonnen aan de messing delen van de motor te polijsten. Hierbij heeft wd40 ook zeker geholpen. De doffe plekken op messing vallen hier namelijk goed mee op te poetsen waarna ik gelijk kon beginnen met polijsten. Nadat alles gepoetst en gepolijst was ben ik de delen weer in elkaar gaan zetten. Bij het erin draaien van de bouten ook weer een klein beetje wd40 tegen het afbreken. Inmiddels is het project bijna afgerond en is het nog wachten tot diverse onderdelen terug komen van spuiters en verchromers. Foto's uitleg Foto 1&2 is het verschil met hoe ik begon en waar ik nu ben. Vervolgens het proces van demonteren,polijsten,onderdelen poetsen,naar in elkaar zetten. Ik hoop in mijn uitleg duidelijk genoeg te zijn geweest. Er komt natuurlijk nog heel wat meer bij kijken.